8 Aralık 2013 Pazar

Sosyal Medyada Reklamlar Ve Sıcak Sıcak Çerezler-1

2000'lerin başında internet teknolojisinin hızlı bir atak yapması ile ortaya çıkan chat siteleri yerini hızla facebook ve twitter'a bıraktı. Bunun yanında toplıulukların oluşturduğu forumlar ortaya çıktı örneğim; ekşisözlük, incisözlük ve itüsözlük gibi. Bununla birlikte sanallaşan toplumumuz internet üzerinden alışverişe'de hızlı bir adım attı. Ülkemizin en büyük e-ticaret siteleri olan gittigidiyor.com ve hepsiburada.com gibi ticaret siteler hayatımıza hızlıca girdiler. Aynı zamanda video siteleri youtube, vmeo ve izlesene.com gibi sitelerde internet kültürümüzün değişmez öğeleri arasına girdi.
İnternet sektörünün bu hızlı gelişimi yanında reklam ve çerezleride getirdi pek tabi.. Çerezler deyince aklınıza fındık fıstık gelmesin :).

Çerez nedir? 
Çerezler, ziyaret ettiğiniz web siteleri tarafından oluşturulan ve web sitesi tercihleriniz veya profil bilgileriniz gibi göz atma bilgilerini saklayan dosyalardır. İki tür çerez vardır: Birinci taraf çerezleri adres çubuğunda listelenen site alanı tarafından ayarlanır. Üçüncü taraf çerezleri, sayfada reklam ya da resim gibi yerleşik öğeleri bulunan diğer alan kaynaklarından gelir.Bununla birlikte bir nevi tüketicilerin ne istediğini neye ihtiyacı olduğunu verisel olarak kayıt eden bir depolama teknolojisi gelişti. Böylece sizin ilgilendiğiniz şey her neyse giyim aksesuar teknoloji gibi aramalarınızı kullandığınız arama motoru fark etmeksizin kaydedip size özel fırsatlar ile karşınıza çıkmaya başladı. Mesela siz google'a girdiniz saat aradınız ve bu saati gitti gidiyorda baktınız ve bu sitede uzun süre kaldınız sayfayı kapattınız ve sosyal medya araçlarından herhangi birine giriş yaptınız sağ üst tarafta olan reklamlara baktığınızda size özel fırsat diye adlandırılan reklamlara bir baktınız ki az önce baktığını saatler karşınızda bu saat olmak zorunda değil deneyebilirsiniz.Bu şekilde sizin özelliklerinizi ihityaçlarınızı deneyimlerinizi analiz eden tarayıcınız size özel bir reklam sunarak ihtiyacınızı daha fazla ortaya çıkarmanızı ve internet üzerinden sipariş etmeniz için sizi etkilemeye ikna etmeye çalışmaktadır. Aynı zamanda size internetten alışveriş keyfini sunabilmek için saatin yada telefonun en ince ayrıntılarına kadar sizi yakınlaştırmakta ve eyleme geçip satın alma davranışına ikna etmeye çalışmaktadır. Bu şekilde size bir reklam baskısı yapılmaktadır. Ve bu şekilde bilinçsiz bir şekilde alışveriş yapmanız amaçlanmaktadır.