23 Kasım 2013 Cumartesi

SANAL REKLAM

Son yıllarda teknolojinin gelişmesiyle uygulanmaya başlayan bir reklam aracıdır. En sık olarak televizyon kanallarında rastlanmakta ancak bilgisayar oyunlarında da dikkatleri çekmektedir. Gün geçtikçe yaygınlaşan sanal reklam uygulaması ilk olarak ülkemizde 2005 yılında spor karşılaşmaları sırasında uygulanır. Zamanla yaygınlaşan sana reklamlar artık televizyonda neredeyse tüm yerli dizilerde, haber bültenlerinde, eğlence ve müzik programlarında, kadınlara yönelik programlarda uygulamaya başlamıştır. Televizyonda yayınlanan programlar kesilmeden sanal reklam uygulaması olduğundan dolayı izleyicinin mecburen izlediği bir uygulamadır. Bu nedenle reklam veren şirketlerin de uygulamayı yapan kanalların da memnun kaldığı bir reklam aracıdır.    
     Sanal reklam uygulamaları son dönemde bilgisayar oyunlarında da dikkatleri çekmektedir. Second Life oyununda sıklıkla karşılaşılan sanal reklamlara artık konsol oyunlarında da rastlamak mümkün olacaktır. Böylece konsol oyunları üreticileri reklamlardan da gelir elde edeceklerdir. Özellikle online oyunlarda daha çok dikkat çeken sanal reklamlar artık diğer oyunlarda da yer alacaktır. Oyun oynanırken rastlanan tüm eşyalar veya sokaklarda karşımıza sanal reklam uygulaması ile çeşitli markalar çıkacaktır.
    Sanal reklamlar çekimler sırasında olmayan, çekimlerden sonra bilgisayar ortamında bir firmanın logosunun herhangi bir görüntünün üstüne oturtularak
oluşturulan görüntülerdir. İzleyici tarafından bu görüntüler o markanın ürünüymüş gibi algılanır ve izlenir. Sanal reklam uygulaması görüntülü olacağı gibi işitsel de olabilir. Bir programda konuşma sırasında bir markanın adı geçirilerek de sanal reklam yapılabilmektedir.
     Televizyon kanallarında reklam kuşakları haricinde uygulanan sanal reklamlar izleyicinin haberi olmadan karşısına çıkmaktadır. Özellikle en çok izlenen programlar tercih edilmektedir. Reklamlar başladığında kanal değiştiren ve seyretmeyen tüketiciler bu uygulama ile mecburen sanal reklamları izlemektedirler.  Yayıncı tarafından programlarda izleyiciye sezdirerek bir markayı gösteren sanal reklamlar dijital ortamda sonradan ürünle ilgili veya ilgisiz bir görüntü üstüne yerleştirilir.  Pek çok popüler televizyon programlarında ve maçlarda kullanılan sanal reklamlar bazılarını rahatsız ederken bazı kişiler de alındırmamaktadır. Ancak bu reklamlar firmalara ve yapımcılara büyük getiriler sunmaktadır. Programlarda sanal reklam uygulaması yapıldığı izleyiciye bir notla belirtilmektedir. Ancak izleyici bir programı veya diziyi seyrederken bunun farkında olmadan uygulamaya maruz kalır. Şirketler için de bu durum olumludur. Çünkü tüketiciye direk olarak kesinlikle ulaşımları sağlanmıştır. Sanal reklamlar günümüzde iyice yaygınlaşmaktadır.